Er jeres forening klar til MitID?

Selvbetjening |
Teknologi |
24 apr, 2023

De fleste har efterhånden fået installeret MitID – der var ikke så meget at rafle om, da vi i efteråret 2022 ikke længere kunne benytte NemID til at logge på netbank eller til at godkende betalinger på nettet.

Vi kan dog stadig benytte NemID til at logge på offentlige hjemmesider som skat.dk, borger.dk og sundhed.dk, men den 30. juni er det endegyldigt slut, og NemID lukker.

Hvordan forholder I jer til det i foreningerne? Er I klar til MitID, eller kører I videre med brugernavn og password?

Det har fungeret i årevis og gør det også fremover. Så hvorfor tilbyde login med MitID?

Det handler om sikkerhed!

I har sikkert læst de mange skrækhistorier om den stadigt stigende cyberkriminalitet fra Østeuropa og Rusland. Vi er generelt mere udsatte nu end tidligere med krigen i Ukraine og det generelle sikkerhedsniveau. Og det gælder også jer som foreninger.

– Men vi har ingen stor pengetank at afpresse eller personfølsomme data, som hackerne kan sælge videre, tænker du måske? Sandt nok, men faktum er, at selv mindre foreninger er mål for hackere. Hackerne er ligeglade med, hvem I er. De går efter de huller, der ér og sælger jeres data videre. Selvfølgelig er de mere interessererede i at cracke koden til banker, forsyningsselskaber og offentlige institutioner, men enhver sikkerhedsbrist er game.

I vores selvbetjeningsløsning har vi udviklet et modul, som tilbyder brugerne at logge ind med deres mail, MitID eller deres Office-konto.

Både MitID og Office-login’et er multifaktor-løsninger med to-trinsbekræftelse. Det er en ekstra sikkerhed til at styre identitet og adgang, så I er på forkant, hvis medlemmerne får stjålet deres login. I kender det fra banken, betaling på nettet og offentlige hjemmesider.

Medlemmerne skal gennem to trin for at logge ind på jeres medlemsløsning – de skal bruge deres adgangskode og deres mobiltelefon til at bekræfte login.

– Men det er besværligt for vores medlemmer, tænker du måske nu… Og det koster garanteret også noget at få det konfigureret på vores løsning.. Og der må vi svare ja til begge dele.

Til gengæld har I styr på sikkerheden. I beskytter jeres løsning mod hackere. I beskytter medlemmernes data og har styr på GDPR. Og I tilbyder jeres medlemmer en kendt løsning, som flere og flere er vant til at benytte. Medlemmerne slipper for at huske på et hav af forskellige adgangskoder eller for at benytte den samme alle steder – det er heller ikke godt for den generelle sikkerhed.

Vi er i fuld gang med at rulle muligheden ud på vores webløsning, så hvis du vil høre mere om to-faktorgodkendelse og sikkerhed, så tag fat i mig på 61 61 36 00 eller jph@computercamp.dk

Del opslag: