
Bryder din forening loven – og svigter I medlemmernes tillid?
I ved det jo godt! Som forening ligger I inde med følsomme oplysninger om jeres medlemmer. Det gør I uanset om, I er en politisk organisation, en patientforening eller fagforening! Passer I på dem?
Eller ved I egentlig ikke helt, om I passer godt nok på, eller hvordan I gør det?
En ting er i hvert fald helt sikker: Jeres medlemmer vil ikke bryde sig om at få deres data delt
Hvad er følsomme oplysninger egentlig?
Følsomme personoplysninger er
- race eller etnisk oprindelse
- politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning
- fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
- genetiske eller biometriske data – med det formål entydigt at identificere en fysisk person
- helbredsoplysninger
- seksuelle forhold eller seksuelle orientering
Falder en personoplysning ikke ind under en af disse kategorier, er den i udgangspunkt en almindelig personoplysning.
Det er forbudt at behandle personoplysninger, som er følsomme!
– Med mindre altså, personen har givet udtrykkeligt samtykke til det. Det betyder, at personen skal være fuldt opmærksom på, hvilke data der behandles og til hvilket formål.
I skal altså kunne dokumentere, hvilke data I behandler og opbevarer om hvert enkelt medlem. Lyder det besværligt? Det er det også. GDPR er møgbesværligt!
GDPR handler også om hvordan I agerer til daglig. Har I ind i mellem data på lokale pc-er, fordi I arbejder hjemme? Pc-er som måske ligger på bagsædet af bilen eller på sofabordet i sommerhuset eller i et ulåst skab på kontoret – eller i fitness-centret?
GDPR handler også om, hvor mange oplysninger I gemmer om jeres medlemmer – hvor få oplysninger kan I egentlig nøjes med? Og hvornår – og hvordan – sletter I data?
Der er nok at se til, hvis I skal bevare medlemmernes tillid!
I kan også bare vælge den nemme – og sikre – løsning
Sørg for at få et professionelt medlemssystem, som er bygget til at håndtere følsomme data – og som hjælper jer med at overholde lovgivningen. Det gør det nemt at håndtere data, slette data og dokumentere, hvad I opbevarer – og at I overholder lovgivningen.
Med CAMP 365 får du hjælp til at overholde lovgivningen. Medlemssystemet har hjælpefunktioner, som kategoriserer data og giver dig oversigter over de data, du ikke har brug for længere, hvilke data, der skal slettes – og ikke mindst hjælp til at sende en oversigt til det medlem, som vil vide, hvilke oplysninger, I ligger inde med på kryds og tværs.
Vil du høre mere om den nemme og sikre løsning? Så tag fat i Søren Melgaard på 31 47 03 23 eller på sme@computercamp.dk